Balans van de Leefomgeving
Balans van de Leefomgeving 2012

Interview Annechien ten Have-Mellema

‘Hoe kom je tot een verdienmodel voor duurzame producten?’

“De grootste uitdaging in het verduurzamen van de voedselproductie is het vermarkten van het duurzame product. Duurzaam produceren brengt extra kosten met zich mee. Krijg je die als producent niet betaald, dan ga je duurzaam ten onder. Er is een verdienmodel nodig.

Op dit moment is dat nog heel moeilijk omdat verreweg de meeste partijen in de voedselketen gefocust zijn op de kostprijs. Ze willen op alle kostenposten beknibbelen. En de consument, die stemt nog veelal met zijn portemonnee. Dat is ook best te begrijpen. Kijk in de supermarkt maar eens in het vleesschap. Daar ligt wel duurzaam vlees, maar het springt er niet uit. Het is nog een ‘oud schap’.

Om de massa mee te krijgen, moeten we de factor ‘beleving’ toevoegen aan de duurzame producten. Het begrip ‘duurzaamheid’ is te ingewikkeld voor de consument. Het product moet zodanig worden gepresenteerd dat voor de consument duidelijk is dat het ‘goed is voor de wereld’.

Op onze eigen boerderij experimenteren we met het lupinevarken. Dit varken krijgt voer dat hier in de buurt wordt verbouwd en wordt diervriendelijk gehouden. Met het lupinevarken sta ik zelf heel concreet voor de uitdaging om het product in de markt te zetten. We zijn bezig om de markt te verkennen en om samen met een kok producten te ontwikkelen. De naam ‘lupinevarken’ werkt ook goed; mensen krijgen er een blij gevoel van.”

Annechien ten Have-Mellema
Voorzitter sector varkenshouderij LTO Nederland en zelf varkenshouder

Zie ook