Waarden ontdekken
Hoe kom je er achter wat mensen waarderen aan erfgoed? Daarvoor zijn veel verschillende methoden ontwikkeld. Deze methoden helpen om in beeld te brengen welke plek erfgoed heeft in het dagelijks leven van mensen, hoe ze het erfgoed gebruiken en ervaren.
© Hans Nijs
Het is belangrijk om mensen vanuit hun eigen beleving ruimtelijke elementen aan te laten wijzen die belangrijk zijn voor hun waardering: dat ene doorkijkje, een route door het park, of een bepaalde ruimte waar mensen samen komen.
De acht leefomgevingswaarden helpen bij de interpretatie van wat mensen zoal aangeven waardevol te vinden. Maar deze benadering nodigt ook uit om je af te vragen waarom bepaalde leefomgevingswaarden niet naar voren gebracht worden.
Bij het onderzoek naar de waardering van omwonenden, bezoekers en andere gebruikers is er een subtiel evenwicht tussen het ophalen van hun authentieke beleving en het aanbieden van expertkennis om hen opmerkzaam te maken, bijvoorbeeld door middel van een gebiedsbiografie.
De beschikbare methoden om waardering te onderzoeken zijn grofweg in te delen in drie soorten. Welke soort en welke methode het meest geschikt is, is afhankelijk van het specifieke doel en de beschikbare tijd en middelen.
Ontdek hoezeer mensen hun leefomgeving waarderen
Je kunt mensen vragen hoezeer ze hun leefomgeving waarderen, bijvoorbeeld met een enquête.
Ontdek wat mensen waarderen en waarom
Je kunt mensen zelf vragen wat ze waarderen en waarom. Je kunt er immers niet zonder meer vanuit gaan dat onder experts al bekend is welke rol erfgoed speelt in het dagelijks leven van de betrokkenen. Om daarachter te komen, stel je open vragen in bijvoorbeeld diepte-interviews, bewonersbijeenkomsten, of focusgroepen. Andere methoden zijn:
Dagboekmethode
Respondenten wordt gevraagd om gedurende bijvoorbeeld een week een (digitaal) dagboek bij te houden aan de hand van één of meerdere vragen.
Crowdsource
Met deze onderzoeksmethode worden aan een online ‘crowd’, via een app vragen gesteld over de leefomgeving.
Emotienetwerken
Emotienetwerken is een oefening die inzicht verschaft in het ingewikkelde samenspel van emoties en belangen rond erfgoed.
VR-brillen
In deze methode krijgen respondenten een virtual reality bril op om een bepaalde plek virtueel te ervaren.
Ontwerp als gespreksmethode
In verschillende ronden bespreken mensen aan de hand van ontwerpschetsen welke ruimtelijke elementen ze waarderen en waarom.
Ontdek waardering aan de hand van gedrag
Ook door mensen niet direct te vragen maar slechts hun gedrag te observeren kun je ontdekken wat ze belangrijk vinden. Bijvoorbeeld doordat ze een bepaalde plek vaak bezoeken, over bepaald erfgoed meer schrijven op sociale media, of bereid zijn meer te betalen voor bepaald erfgoed in hun buurt.
Data-analyse van routes en bestemmingen
Bestaande data over bezoekersaantallen of routes en bestemmingen kunnen je waardevolle informatie geven over wat mensen waarderen aan een omgeving.
Social media analyse
Door de posts (foto’s, teksten, likes) van mensen op sociale media te analyseren krijg je een beeld van hun beleving van hun leefomgeving.
Hedonische prijsanalyse
Aan de hand van de prijsontwikkeling voor vastgoed kan door middel van statistisch onderzoek achterhaald worden of mensen bereid zijn meer te betalen voor de aanwezigheid van een bepaald soort erfgoed in hun omgeving.
Elke methode heeft zijn voor- en nadelen. Maar bij elke methode is het goed om je af te vragen: Wie vraag je als respondent? Hoe kom je tot inzichten die representatief zijn voor de groep van wie je de waardering wilt onderzoeken? Hoe houd je in je vraagstelling rekening met contextuele factoren die van invloed zijn op de waardering, bijvoorbeeld een eerdere impopulaire ingreep in het gebied?